Åk 6 - Skräckfilmsprojekt Malmö
Åk 6 - skräckfilmsprojekt!
Vi kommer i svenskan, engelskan och
bilden att göra ett skräckfilmsprojekt med anknytning till Malmö.
Tanken är att ni i grupp ska göra ett intro (själva inledningen i en
film är ett intro. Filmen ska vara på engelska – manuset ska också
skrivas på engelska. Detta intro ska sedan animeras. Bildbiten kommer
Fredrik H berätta mer om, nu ska vi introducera svenska- och
engelskabiten.
Men om manus och film ska vara på
engelska – vad jobbar vi då med när det kommer till förmågor i svenskan?
Jo, men förmågorna i svenskämnet är en grund för att kunna arbeta med
förmågorna i engelskaämnet och tvärtom! Vi arbetar med att läsa, skriva
och utveckla vårat berättande och vår gestaltande förmåga – genom de
båda språken svenska och engelska.
Uppgifter i projektet:
- skriva ett manus till ett skräckintro vi ser på youtube (övar färdigheten i att skriva manus)
- skriva eget manus till ett intro (grupp)
- ge respons på annan grupps manus
- ta del av respons från annan grupp och eventuellt bearbeta manus
- filma filmen och redigera den (den ska vara mellan 1-3 minuter)
- skriva resten av historien i skönlitterär form (individuellt) och sedan bearbeta efter feed-back från Regitze
- presentera filmen på en visning
Kunskapskrav åk 6 – skräckfilmsprojektet
Område
|
E
|
C
|
A
|
När gör vi detta?
|
Läsa & förstå
|
Genom att göra enkla, kronologiska sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med viss koppling till sammanhanget visar eleven grundläggande läsförståelse.
|
Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med relativt god koppling till sammanhanget visar eleven god läsförståelse.
|
Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med god koppling till sammanhanget visar eleven mycket god läsförståelse.
|
När vi övar att skriva manuset till en film.
När vi ger respons på en annan grupps manus.
|
Skriva på engelska
|
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt och begripligt med fraser och meningar.
|
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande.
|
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt, relativt tydligt och relativt sammanhängande.
|
När ni skriver det egna manuset i grupp
När ni skriver den individuella fortsättningen
|
Bearbeta text
|
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enstaka enkla förbättringar av egna framställningar.
|
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar.
|
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar.
|
När ni bearbetar den individuella fortsättningen på berättelsen med hjälp av feed-back.
|
Berättande
|
De berättande texter eleven skriver innehåller enkla gestaltande beskrivningar och enkel handling.
|
De berättande texter eleven skriver innehåller utvecklade gestaltande beskrivningar och utvecklad handling.
|
De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och välutvecklad handling.
|
När vi skriver manuset till våra egna intron/trailers samt färdigställer dessa.
|
Estetiska kombinationer
|
Genom att kombinera text med olika estetiska uttryck så att de samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
|
Genom att kombinera text med olika estetiska uttryck så att de samspelar på ett ändamålsenligt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
|
Genom att kombinera text med olika estetiska uttryck så att de samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
|
Vid planeringen i manuset av hur olika estetiska element ska uppträda tillsammans vid filmningen.
Vid klippningen och redigeringen av filmen.
|
Ge omdömen och respons samt ta omdömen och respons
|
Dessutom kan eleven ge enkla omdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och kvalitet på ett i huvudsak fungerande sätt
|
Dessutom kan eleven ge utvecklade omdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och kvalitet på ett relativt väl fungerande sätt.
|
Dessutom kan eleven ge välutvecklade omdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och kvalitet på ett väl fungerande sätt.
|
När vi ger respons på annan grupps manus
När vi tar del av respons från annan grupp och eventuellt bearbetar vårt manus
|
Ord till hjälp:
scare - skrämma sneak - smyga you gave me a fright - du skrämde mig
scared - rädd run - springa witch - häxa
shout - ropa worried - orolig terror - skräck
scream - skrika terrified - livrädd shiver - rysa
horror - skräck creature - varelse monster - monster
afraid - rädd ghost - spöke bat - fladdermus
vampire - vampyr werewolf - varulv oger - troll
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar