torsdag 30 augusti 2012

Ghost story

Åk 6 - Skräckfilmsprojekt Malmö


Åk 6 - skräckfilmsprojekt!
Vi kommer i svenskan, engelskan och bilden att göra ett skräckfilmsprojekt med anknytning till Malmö. Tanken är att ni i grupp ska göra ett intro (själva inledningen i en film är ett intro. Filmen ska vara på engelska – manuset ska också skrivas på engelska. Detta intro ska sedan animeras. Bildbiten kommer Fredrik H berätta mer om, nu ska vi introducera svenska- och engelskabiten.
Men om manus och film ska vara på engelska – vad jobbar vi då med när det kommer till förmågor i svenskan? Jo, men förmågorna i svenskämnet är en grund för att kunna arbeta med förmågorna i engelskaämnet och tvärtom! Vi arbetar med att läsa, skriva och utveckla vårat berättande och vår gestaltande förmåga – genom de båda språken svenska och engelska.
Uppgifter i projektet:
  • skriva ett manus till ett skräckintro vi ser på youtube (övar färdigheten i att skriva manus)
  • skriva eget manus till ett intro (grupp)
  • ge respons på annan grupps manus 
  • ta del av respons från annan grupp och eventuellt bearbeta manus
  • filma filmen och redigera den (den ska vara mellan 1-3 minuter)
  • skriva resten av historien i skönlitterär form (individuellt) och sedan bearbeta efter feed-back från Regitze 
  • presentera filmen på en visning

Kunskapskrav åk 6 – skräckfilmsprojektet
Område
E
C
A
När gör vi detta?
Läsa & förstå
Genom att göra enkla, kronologiska sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med viss koppling till sammanhanget visar eleven grundläggande läsförståelse.
Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med relativt god koppling till sammanhanget visar eleven god läsförståelse.
Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med god koppling till sammanhanget visar eleven mycket god läsförståelse.
När vi övar att skriva manuset till en film.
När vi ger respons på en annan grupps manus.
Skriva på engelska
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt och begripligt med fraser och meningar.
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande.
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt, relativt tydligt och relativt sammanhängande.
När ni skriver det egna manuset i grupp
När ni skriver den individuella fortsättningen
Bearbeta text
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enstaka enkla förbättringar av egna framställningar.
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar.
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar.
När ni bearbetar den individuella fortsättningen på berättelsen med hjälp av feed-back. 
Berättande
De berättande texter eleven skriver innehåller enkla gestaltande beskrivningar och enkel handling.
De berättande texter eleven skriver innehåller utvecklade gestaltande beskrivningar och utvecklad handling.
De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och välutvecklad handling.
När vi skriver manuset till våra egna intron/trailers samt färdigställer dessa.
Estetiska kombinationer
Genom att kombinera text med olika estetiska uttryck så att de samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
Genom att kombinera text med olika estetiska uttryck så att de samspelar på ett ändamålsenligt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
Genom att kombinera text med olika estetiska uttryck så att de samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
Vid planeringen i manuset av hur olika estetiska element ska uppträda tillsammans vid filmningen. 
Vid klippningen och redigeringen av filmen.
Ge omdömen och respons samt ta omdömen och respons
Dessutom kan eleven ge enkla omdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och kvalitet på ett i huvudsak fungerande sätt
Dessutom kan eleven ge utvecklade omdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och kvalitet på ett relativt väl fungerande sätt.
Dessutom kan eleven ge välutvecklade omdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och kvalitet på ett väl fungerande sätt.
När vi ger respons på annan grupps manus 
När vi tar del av respons från annan grupp och eventuellt bearbetar vårt manus
Ord till hjälp:
scare - skrämma        sneak - smyga         you gave me a fright - du skrämde mig
scared - rädd run - springa          witch - häxa
shout - ropa              worried - orolig       terror - skräck
scream - skrika terrified - livrädd     shiver - rysa
horror - skräck           creature - varelse     monster - monster
afraid - rädd              ghost - spöke           bat - fladdermus
vampire - vampyr      werewolf - varulv    oger - troll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar