Åk 8 - skräckfilmsprojekt!
Vi kommer i svenskan och engelskan
att göra ett skräckfilmsprojekt med anknytning till Malmö. Tanken är att
ni i grupp ska göra ett intro (själva inledningen i en film är ett
intro). Filmen ska vara på engelska – manuset ska också skrivas på
engelska.
Men om manus och film ska vara på
engelska – vad jobbar vi då med när det kommer till förmågor i svenskan?
Jo, men förmågorna i svenskämnet är en grund för att kunna arbeta med
förmågorna i engelskaämnet och tvärtom! Vi arbetar med att läsa, skriva
och utveckla vårat berättande och vår gestaltande förmåga – genom de
båda språken svenska och engelska.
Uppgifter i projektet:
- skriva ett manus till ett skräckintro vi ser på youtube (övar färdigheten i att skriva manus)
- skriva eget manus till ett intro (grupp)
- ge respons på annan grupps manus
- ta del av respons från annan grupp och eventuellt bearbeta manus
- filma filmen och redigera den (den ska vara mellan 1-3 minuter)
- skriva resten av historien i skönlitterär form (individuellt) och sedan bearbeta efter feed-back från Regitze
- presentera filmen på en visning
Kunskapskrav åk 8 – skräckfilmsprojektet
Område
|
E
|
C
|
A
|
När gör vi detta?
|
Läsa och förstå
|
Genom att göra enkla sammanfattningar av olika texters innehåll med viss koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven grundläggande läsförståelse.
|
Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll med relativt god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven god läsförståelse.
|
Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll med god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven mycket god läsförståelse.
|
När vi övar att skriva manuset till en film.
När vi ger respons på en annan grupps manus.
|
Skriva på engelska
|
I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig enkelt, begripligt och relativt sammanhängande.
|
I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig relativt varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande. Eleven formulerar sig även med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation.
|
I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig relativt varierat, tydligt och sammanhängande. Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.
|
När ni skriver det egna manuset i grupp
När ni skriver den individuella fortsättningen
|
Bearbeta
|
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar.
|
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra välgrundade förbättringar av egna framställningar.
|
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra välgrundade förbättringar av egna framställningar.
|
När ni bearbetar den individuella fortsättningen på berättelsen med hjälp av feed-back.
|
Berättande
|
De berättande texter eleven skriver innehåller enkla gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med enkel uppbyggnad.
|
De berättande texter eleven skriver innehåller utvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med relativt komplex uppbyggnad.
|
De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad.
|
När vi skriver manuset till våra egna intron/trailers samt färdigställer dessa.
|
Estetiska kombinationer
|
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
|
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
|
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
|
Vid planeringen i manuset av hur olika estetiska element ska uppträda tillsammans vid filmningen.
Vid klippningen och redigeringen av filmen.
|
Ge omdömen och respons samt ta omdömen och respons
|
Dessutom kan eleven ge enkla omdömen
om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter
mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett i huvudsak fungerande sätt.
|
Dessutom kan eleven ge utvecklade omdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett fungerande sätt.
|
Dessutom kan eleven ge välutvecklade och nyanserade omdömen
om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter
mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett väl fungerande sätt.
|
När vi ger respons på annan grupps manus
När vi tar del av respons från annan grupp och eventuellt bearbetar vårt manus
|
Ord till hjälp:
scare - skrämma sneak - smyga you gave me a fright - du skrämde mig
scared - rädd run - springa witch - häxa
shout - ropa worried - orolig terror - skräck
scream - skrika terrified - livrädd shiver - rysa
horror - skräck creature - varelse monster - monster
afraid - rädd ghost - spöke bat - fladdermus
vampire - vampyr werewolf - varulv oger - troll
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar